Praznik pokretnih slika u indijskom Oksfordu

U znaku 60. godišnjice osnivanja Maharaštre u Puneu se prikazuje više od 200 naslova, retrospektiva Federika Felinija i italijanski film Gorana Paskaljevića.

Pune, Indija – Pod patronatom vlade Maharaštre u gradu Pune na visoravni Dekan – osmom po veličini u Indiji i posle Mumbaja drugom u ovoj saveznoj državi, održan je 18. Međunarodni filmski festival čiji je osnivač i lider legendarni Jabar Patel, reditelj i nekada dugogodišnji čelnik ovdašnjeg veoma bogatog Filmskog arhiva.

Festival je počeo i protiče u znaku proslave 60. godišnjice od ustanovljenja Maharaštre kao države (1972) nastale postepenom reorganizacijom teritorija i administracije posle sticanja nezavisnosti Indije 1947. godine. Publiku, filmske autore i članove međunarodnog žirija lično su pozdravili ministar za medicinu, kulturu i obrazovanje Amit Vilasrao Dešmuk i gradonačelnik Punea Murlidar Mohol iskazujući svoju punu podršku i festivalu i razvoju kinematografije u ovoj regiji.

Publiku je do usijanja dovelo prisustvo reditelja i producenta B.P. Singa, autora najdugovečnije i najpopularnije indijske kriminalističke serije koja u kontinuitetu traje već 25 godina, kao i njegovih vernih glumaca. Sing je i predsednik filmskog i televizijskog Instituta Indije koji je jedan od pokrovitelja PIFF-a. Maharaštra je i država filma – Mumbaj je centar filmske i televizijske industrije, sedište moćnog i produktivnog Bolivuda, a Pune sedište filmske umetnosti koja se neguje i čuva i prikazuje opčinjenim gledaocima svih generacija.

Oni pune festivalske dvorane do poslednjeg mesta, prethodno strpljivo i disciplinovano čekajući u dugim redovima, mnogo pre početka projekcije. Ne pamtim kada sam se i da li sam se ikada suočila sa tako visokom kulturom gledanja filma. Niko se u dvorani ne pomera, oči su prikovane za veliki ekran sa punom koncentracijom, nema šuškanja, paljenja mobilnih telefona, nema ni šapata. Neka uzvišena tišina s kojom indijski gledaoci iskazuju puno poštovanje prema filmskom delu i njegovom autoru. Ovakva publika zaslužuje veliki naklon, do poda…

U samo zdanje filmskog Arhiva ulazi se kao u kakav drevni hram. Obuća se ostavlja ispred vrata i u dvoranu sa mekanim i besprekorno čistim tepihom ulazi se bosih nogu. To važi i za članove međunarodnog žirija: Malini Fonseka (legendarna šrilankanska glumica), Mazhar Kamran (snimatelj i reditelj, Indija), Luc Konerman (snimatelj i scenarista, Nemačka), Mari-Pjer Breta (reditelj, Francuska), Radžula Šah (reditelj, Indija), Viška Asaješ (glumica, Iran), Ištvan Kovač (reditelj, Mađarska, inače rođen u Senti) i potpisnica ovih redova (kritičar, Srbija) – koji većaju o vrednostima 14 filmova iz glavnog takmičarskog programa, kao i o indijskim filmovima snimljenim na lokalnom marati jeziku (ukupno sedam).

U glavnom programu među takmičarima je i film Koste Gavrasa „Odrasli u sobi” (biće prikazan i na beogradskom Festu) – politički triler zasnovan na realnosti funkcionisanja briselske birokratije i finansijskih igara, ali i na proznom, krizno-iskustvenom štivu bivšeg ministra finansija Grčke Janisa Varufakisa. Ovde je i film „Marigela” Vagnera Mure koji osvetljava život i borbu protiv vojne hunte ovog brazilskog „neprijatelja broj jedan”, revolucionara čiji je značaj i žrtvovanje do skora bilo prekriveno prašinom zaborava, kao i snažan i potresan film „Obojena ptica” češkog reditelja Vaclava Mohula, koji ponovo otvara mnoga pitanja stradanja Jevreja tokom Drugog svetskog rata…

Među snažnijim takmičarima su i tunižanski film „Sin” Mehdija Barsavija (biće uskoro prikazan i na Kustendorfu), ruska „Pritka” Kantemira Balagova, „Kući” krimsko-tatarskog reditelja Narimana Alijeva, „Mozaički portret” kineskog reditelja i scenariste Đaj Jišjanga, kao i poljski film „Supernova” Bartoša Krulika koji pokreće mnoga pitanja humanosti i sudbine. Svi filmovi u glavnom takmičarskom programu, po izboru programskog direktora Srinivaše Santanama, inače poznatog filmskog kritičara i publiciste, imaju snažne društveno-političke konotacije, osvetljavaju današnji krajnje nesigurni trenutak čak i kada se tematski bave prošlošću…

U Puneu, kojeg zbog devet univerziteta, više od 100 instituta i softverskog parka nazivaju još i „indijskim Oksfordom”, do 16. januara biće prikazano više od 200 filmskih naslova. Osim igranih filmova u takmičarskim, paralelnim, počasnim i retrospektivnim programima, publici se nudi i širok izbor kratkometražnih, studentskih i animiranih filmova. Veliki broj njih nastao je u Indiji i u samoj Maharaštri.

U programu „Globalni film” koji nudi sve najnovije iz sveta pokretnih slika, od korejskog „Parazita” do francusko-izraelskih „Sinonima”, prikazuje se i novi film našeg reditelja Gorana Paskaljevića – „Uprkos magli, snimljen u Italiji na italijanskom jeziku (srpska premijera predviđena je na beogradskom Festu). U čast stogodišnjice od rođenja neprevaziđenog italijanskog maestra Federika Felinija na 18. PIFF-u organizovana je i velika retrospektiva (paralelno kad i u našoj Kinoteci). Omaž programi povodom stogodišnjice od rođenja posvećeni su i velikanima indijskog filma Kaifi Azimiju, Madžruhu Sultanupri i muzičaru Raviju Šankaru, a posebna celina i filmovima nedavno preminulog legendarnog glumca Šrirama Lagua koji je u Pune iz rodne Satare svojevremeno došao da bi završio medicinu, ovde ostao i ostavio neizbrisiv trag i u hindi i u marati filmovima…

(Dubravka Lakić, „Politika“)

Prethodni tekstIndijski poslastičari napravili kolač od 6,5 kilometara (video)
Sledeći tekstČelnik Majkrosofta pozvao rodnu Indiju da bude naklonjena imigrantima

POSTAVI KOMENTAR

Molim upišite vaš komentar!
Upišite vaše ime