U znaku 60. godišnjice osnivanja Maharaštre u Puneu se prikazuje više od 200 naslova, retrospektiva Federika Felinija i italijanski film Gorana Paskaljevića.
Pune, Indija – Pod patronatom vlade Maharaštre u gradu Pune na visoravni Dekan – osmom po veličini u Indiji i posle Mumbaja drugom u ovoj saveznoj državi, održan je 18. Međunarodni filmski festival čiji je osnivač i lider legendarni Jabar Patel, reditelj i nekada dugogodišnji čelnik ovdašnjeg veoma bogatog Filmskog arhiva.
Festival je počeo i protiče u znaku proslave 60. godišnjice od ustanovljenja Maharaštre kao države (1972) nastale postepenom reorganizacijom teritorija i administracije posle sticanja nezavisnosti Indije 1947. godine. Publiku, filmske autore i članove međunarodnog žirija lično su pozdravili ministar za medicinu, kulturu i obrazovanje Amit Vilasrao Dešmuk i gradonačelnik Punea Murlidar Mohol iskazujući svoju punu podršku i festivalu i razvoju kinematografije u ovoj regiji.
Publiku je do usijanja dovelo prisustvo reditelja i producenta B.P. Singa, autora najdugovečnije i najpopularnije indijske kriminalističke serije koja u kontinuitetu traje već 25 godina, kao i njegovih vernih glumaca. Sing je i predsednik filmskog i televizijskog Instituta Indije koji je jedan od pokrovitelja PIFF-a. Maharaštra je i država filma – Mumbaj je centar filmske i televizijske industrije, sedište moćnog i produktivnog Bolivuda, a Pune sedište filmske umetnosti koja se neguje i čuva i prikazuje opčinjenim gledaocima svih generacija.
Oni pune festivalske dvorane do poslednjeg mesta, prethodno strpljivo i disciplinovano čekajući u dugim redovima, mnogo pre početka projekcije. Ne pamtim kada sam se i da li sam se ikada suočila sa tako visokom kulturom gledanja filma. Niko se u dvorani ne pomera, oči su prikovane za veliki ekran sa punom koncentracijom, nema šuškanja, paljenja mobilnih telefona, nema ni šapata. Neka uzvišena tišina s kojom indijski gledaoci iskazuju puno poštovanje prema filmskom delu i njegovom autoru. Ovakva publika zaslužuje veliki naklon, do poda…
U samo zdanje filmskog Arhiva ulazi se kao u kakav drevni hram. Obuća se ostavlja ispred vrata i u dvoranu sa mekanim i besprekorno čistim tepihom ulazi se bosih nogu. To važi i za članove međunarodnog žirija: Malini Fonseka (legendarna šrilankanska glumica), Mazhar Kamran (snimatelj i reditelj, Indija), Luc Konerman (snimatelj i scenarista, Nemačka), Mari-Pjer Breta (reditelj, Francuska), Radžula Šah (reditelj, Indija), Viška Asaješ (glumica, Iran), Ištvan Kovač (reditelj, Mađarska, inače rođen u Senti) i potpisnica ovih redova (kritičar, Srbija) – koji većaju o vrednostima 14 filmova iz glavnog takmičarskog programa, kao i o indijskim filmovima snimljenim na lokalnom marati jeziku (ukupno sedam).
U glavnom programu među takmičarima je i film Koste Gavrasa „Odrasli u sobi” (biće prikazan i na beogradskom Festu) – politički triler zasnovan na realnosti funkcionisanja briselske birokratije i finansijskih igara, ali i na proznom, krizno-iskustvenom štivu bivšeg ministra finansija Grčke Janisa Varufakisa. Ovde je i film „Marigela” Vagnera Mure koji osvetljava život i borbu protiv vojne hunte ovog brazilskog „neprijatelja broj jedan”, revolucionara čiji je značaj i žrtvovanje do skora bilo prekriveno prašinom zaborava, kao i snažan i potresan film „Obojena ptica” češkog reditelja Vaclava Mohula, koji ponovo otvara mnoga pitanja stradanja Jevreja tokom Drugog svetskog rata…
Među snažnijim takmičarima su i tunižanski film „Sin” Mehdija Barsavija (biće uskoro prikazan i na Kustendorfu), ruska „Pritka” Kantemira Balagova, „Kući” krimsko-tatarskog reditelja Narimana Alijeva, „Mozaički portret” kineskog reditelja i scenariste Đaj Jišjanga, kao i poljski film „Supernova” Bartoša Krulika koji pokreće mnoga pitanja humanosti i sudbine. Svi filmovi u glavnom takmičarskom programu, po izboru programskog direktora Srinivaše Santanama, inače poznatog filmskog kritičara i publiciste, imaju snažne društveno-političke konotacije, osvetljavaju današnji krajnje nesigurni trenutak čak i kada se tematski bave prošlošću…
U Puneu, kojeg zbog devet univerziteta, više od 100 instituta i softverskog parka nazivaju još i „indijskim Oksfordom”, do 16. januara biće prikazano više od 200 filmskih naslova. Osim igranih filmova u takmičarskim, paralelnim, počasnim i retrospektivnim programima, publici se nudi i širok izbor kratkometražnih, studentskih i animiranih filmova. Veliki broj njih nastao je u Indiji i u samoj Maharaštri.
U programu „Globalni film” koji nudi sve najnovije iz sveta pokretnih slika, od korejskog „Parazita” do francusko-izraelskih „Sinonima”, prikazuje se i novi film našeg reditelja Gorana Paskaljevića – „Uprkos magli, snimljen u Italiji na italijanskom jeziku (srpska premijera predviđena je na beogradskom Festu). U čast stogodišnjice od rođenja neprevaziđenog italijanskog maestra Federika Felinija na 18. PIFF-u organizovana je i velika retrospektiva (paralelno kad i u našoj Kinoteci). Omaž programi povodom stogodišnjice od rođenja posvećeni su i velikanima indijskog filma Kaifi Azimiju, Madžruhu Sultanupri i muzičaru Raviju Šankaru, a posebna celina i filmovima nedavno preminulog legendarnog glumca Šrirama Lagua koji je u Pune iz rodne Satare svojevremeno došao da bi završio medicinu, ovde ostao i ostavio neizbrisiv trag i u hindi i u marati filmovima…
(Dubravka Lakić, „Politika“)