U sklopu proslave 70 godina indijske nezavisnosti, Ambasada Indije u Beogradu u saradnji sa Indijskim savetom za kulturne odnose (ICCR) iz Nju Delhija, organizovala je 20. septembra 2016. g. u Beogradu koncert klasičnog indijskog plesa „Kadamb Katak“.
Katak je jedan od osnovnih vrsta klasičnog indijskog plesa koji je evoluirao naglašavajući ritmičke pokrete stopala u skladu sa muzikom. Plesna predstava pod nazivom „Bahukon“ ili raznolikost, sastojala se od šest delova, koji su mladoj srpskoj publici dali kompletan vizuelni doživljaj. Publika je opisala predstavu kao „fantastičnu“ i da „neverovatno podiže raspoloženje“, i to sve iz zemlje (Indije) koja ima „najveću baštinu sreće u svetu“.
Na koncertu je prisustvovalo preko 500 srpskih zvanica, visokih predstavnika Vlade, civilnog društva, kulturnih institucija, medija, uspešne ličnosti iz oblasti muzike, umetnosti, filma, studenti, članovi diplomatskog kora i međunarodnih organizacija. Istaknuti dnevni srpski list „Politika“, Radio Televizija Srbije (RTS) kao i drugi mediji ispratili su vizuelno i medijski ovu predstavu.
List „Politika“: Ples za sedam decenija nezavisnosti Indije
Publika je imala priliku da vidi plesni nastup iz šest delova, koji je dočarao vizuelni doživljaj klasičnog plesa katak, sa severa Indije.
Program je počeo plesnom tačkom „Čaitanija“. To je „sanskrit šloka“ (vrsta stiha) kojim se prizivaju blagoslovi od trojstva, tri božanstva, a to su Brama – Tvorac, Višnu – Zašitnik i Maheš – Uništitelj. Priziva se priustvo „naad brame“ ili „božanskog zvuka“, koji se nalazi u svakom elementu našeg okruženja i izvor je vrhunske sreće svih ljudi.
„Gat Gati“ počiva na strukturi pokreta u katak plesu „Nrita“ koji ima apstraktnu formu. Ovi pokreti su istovremeno graciozni i brzi, a plesač se kreće po podijumu hitrim pokretima stopala i piruetama. Umetnost izražavanja u katak plesu prikazana je i pesmom sa religioznom i duhovnom tematikom.
Katak je jedan od glavnih stilova indijskog klasičnog plesa za čiju tehniku je potrebna velika okretnost i virtuoznost. Ovde se muški plesači ističu svojom veštinom ritma i pokreta u brzom tempu, u kome otkrivaju svu složenost ove plesne forme.
Posetioci su tokom programa mogli da vide i plesne tačke „Abhinaja“, „Akar“, „Katak“ i „Tarana“.
Katak je prvobitno bio namenjen solo izvođačima. Danas se lako prilagođava savremenim koreografima i nije stilizovan poput ostalih klasičnih plesnih formi.
(A. Kurteš, “Politika”, 21. septembar 2016.)