Indija je zainteresovana da kupi stotine borbenih aviona od inostranih proizvođača, uslov je jedan jedini – da avioni budu napravljeni u Indiji u saradnji sa domaćim firmama, preneo je Rojters.
Dogovor o proizvodnji 200 aviona u Indiji, možda i stotinu više, mogao bi da košta od 13 do 15 milijardi dolara, ističu stručnjaci, i mogao bi da bude jedan od najvećih ugovora koji je država dosad potpisala.
Posle dogovora o kupovini modernih aviona „rafala” od Francuske, koji se sveo prošlog meseca na svega 36 letelica, indijska avijacija očajnički pokušava da ubrza nabavku aviona kako bi se po broju aviona bar malo približila Kini i Pakistanu, prenosi Rojters.
Administracija premijera Narende Modija želi da svaki sledeći vojni avion bude napravljen u Indiji kako bi se lakše razvijala domaća avioindustrija i smanjila zavisnost od uvoza.
Kompanija „Lokid Martin” zainteresovana je za postavljanje proizvodne linije za avione F16 u Indiji, ali njihova želja je da, osim za Indiju, avione proizvode i za izvoz.
Čak je i švedski „Saab” dao ponudu za proizvodnju aviona „gripen” i započeo trku za dobijanje vrednog posla.
Indijski ministar odbrane poslao je pismo stranim kompanijama sa pitanjem da li bi želeli da sagrade liniju za proizvodnju jednomotornih vojnih aviona, piše Rojters.
Indija je svojevremeno planirala da kupi 126 „rafala” dvomotornih borbenih aviona od firme „Dasau”, ali dve strane nisu mogle da se dogovore o uslovima proizvodnje aviona.
Problem sa kojim se vojska Indije dugo muči je što već tri decenije bezuspešno pokušava da napravi domaći jednomotorni borbeni avion koji je trebalo da bude kičma avijacije. Svega dva aviona, nazvana „tehas”, uspeli su da isporuče vojsci, iako je naručeno 140.
Kompanija „Sab” istakla je da ne samo da je zainteresovana da proizvodi svoje avione u Indiji već da želi i da pomogne izgradnju lokalne industrije za proizvodnju aviona.
Čelnici kompanije „Lokid Martin” ističu da su zainteresovani da prebace celu proizvodnju aviona F16 u Indiju.
Ranije ove godine čak je i „Boing” ponudio Indiji svoj avion F/A18 hornet, ali detalji ponuđenog ugovora o prebacivanju tehnologije nisu bili baš najjasniji.
Indija nikada nije pokušala da sagradi proizvodnu liniju za avione, bilo civilne ili vojne. Državna firma „Hindustan aeronautika” sklapa ruske borbene avione „su-30”, ali ih proizvodi po licenci.
(Aleksandar Todorović, „Politika“)